بیماری های مقاربتی به بیماری گفته میشود که از طریق تماس جنسی منقل میشود این بیماری ها بسیار زیاد هستن اما دوتاش امروزه نسبتا شایع و مهم هستند

تبخال تناسلی: بیماری در اثر تماس جنسی با فرد الوده به ویروس تبخال مبتلا میشود زخم های کوچک قرمزی و تورم و درد از علائم مهم بیماری است حدود یک ماه طول میکشد و کاملا خوب میشود ولی ویروس داخل سیستم عصبی داخل بدن میماند و در ده درصد افراد هر چند مدت یکبار دوباره فعال میشود در همون محل ورم و قرمزی و درد و زخم های کوچک ایجاد میشود ولی خودبخود خوب میشود البته به این تبخال عود کننده گفته میشود ممکن ماهی یکبار یا سالی یکبار عود کند. بیماری از طریق تماس با الت تناسلی و سکس منقل میگردد. چون ویروس درمان قطعی نداره فقط سیستم دفاعی بدن باعث کنترل و بهبودی بیماری میگردد. تماس محافظت شده با کاندوک احتمال واگیری را کم میکند ولی از بین نمی برد لازم است بدانیم واگیریو انتقال بیماری فقط زمان فعال بودن و داشتن زخم نیست بلکه زمانیکه فرد سالم هم هست نیز بیماری قابل انتقال است.  لازم به ذکر است درمواردی که خانمی مبتلا و ضایعه فعال داشته باشد موقع زایمان میتواند بیماری به نوزاد منتقل کند که خطرناک و بعضا کشنده است به همین دلیل در اینگونه موارد باید سزارین شود

زگیل تناسلی: بیماری در اثر تماس جنسی با فرد الوده به ویروس ایجاد میشود دونه های برجسته گوشتی که اغلب کوچک و در حد میلیمتر هستند  و در ناحیه تناسلی دیده میشود تنها علامت بیماری است  اغلب در عرض ششش ماه تا یکسال خوب میشه ولی در بعضی ها به دلیل اختلال سیستم ایمنی طول میکشد و خوب نمیشود بیماری در مردها اذیت کننده است ودرمان دارد ولی خطری ندارد ولی در خانم ها بیماری به داخل دستگاه تناسلی و دهانه رحم رفته و میتواند سرطان ایجاد کند البته بعضی تایپ های ویروس.  پس بیماری اگر در مرد باشد علاوه بر محافظت سکس باید همسر بیمار از طریق ازمایش بررسی شود که مبتلا شده یا نه اگر مبتلا نشده باید سریع واکسن بزند و اگر مبتلا شده باشد و علائم کلینیمی داشته باشد باید درمان شود لازم به ذکر است اگر خانمی حامله و نزدیک زایمان باشد وضایعه فعال داشته باشد احتمال انتقال ویروس به نوزاد بسیار محتمل است